onsdag 9. november 2011

Personkarakteristikk!

I boka jeg leser er det den stakkars eldre enken Linnea Ravaska på 77 år handlingen svirrer rundt. Hun har vært enke i noen år, men klarer seg helt fint. Det skrives at hun er en snill gammel dame som alle i byen kjenner, og som vil gjøre alt for at familien skal ha det bra. 


En gang i måneden kommer hennes avdødes manns søsters sønn, Kauko Nyyssönen, på besøk for å ta pensjonen hennes. Hun protesterer ikke det minste, og gir ham både penger, mat og husly. Selv om hun godtar dette, virker hun både redd og frustrert, men hun går med på det, i frykt for hva Kauko vil gjøre mot henne hvis hun ikke gir etter.

Men denne damen er ikke dum! Når Kauko styrer som værst, låser hun seg inne og pønsker ut hvordan hun skal bli kvitt ham.


Kauko Nyyssönen er glad i sin gamle tante, som han faktisk kaller for bestemor. Innerst inne er han glad i henne, men for en eller annen grunn utnytter han henne. Han raserer badstuen hennes, spiser all maten og skremmer katten. Han drikker mye brennevin og blir ganske aggressiv når han blir full.

Denne gangen har han tatt med seg noen kompiser på besøket. De gjør livet surt for tanten, og tror alt skal gå bra, fordi de tror hun er livredd for dem.

Jeg tror at Linnea vil gå fra å være redd, til å bli en skikkelig tøffing, som ikke lenger er redd for noe eller noen. Jeg føler hun bare blir tøffere og tøffere for hver side jeg leser.

Kauko tror eg vil fortsette å være en tulling. Han er bare tvers igjennom dum og ondskapsfull.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar